Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych polskich kompozytorów.
Tworzy muzykę klasyczną i filmową od ponad 50 lat.
Odniósł wielkie sukcesy w Polsce jak i za granicą.
Jest autorem muzyki do ponad 130 filmów.
W 1999 roku Uniwersytet Opolski przyznał mu tytuł doktora honoris causa.
Urodził się 17 lipca 1932 roku, we Lwowie. Jako pianista zadebiutował w 1947 roku na konkursie Młodych Talentów, wykonując własne “Dwie miniatury dziecięce”. Był uczniem Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie. Szkołę średnią ukończył w 1950 r. w Katowicach, tam też rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej.
Jako stypendysta rządu francuskiego, kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Dyplom ukończenia studiów z najwyższym odznaczeniem uzyskał w 1955 roku.
Wojciech Kilar do roku 1974, kiedy skomponował swój najsłynniejszy dzisiaj utwór, poemat symfoniczny “Krzesany”, uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Miał w swoim dorobku “Riff 62”, kompozycję ultranowoczesną w brzmieniu i w formie, która stała się symbolem sprzeciwu wobec tradycji, manifestem przyszłości.
W dwa lata po “Krzesanym” napisał następny górski utwór – “Kościelec 1909”, poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi, wybitnemu kompozytorowi, który w wieku 33 lat zginął pod lawiną właśnie pod Kościelcem w 1909 roku. Potem były następne: “Siwa Mgła” na baryton i orkiestrę, “Exodus”, “Angelus” na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną oraz “Orawa” na orkiestrę kameralną .
Jego przygoda z filmem zaczęła się w 1958 r., kiedy napisał muzykę do “Narciarzy” N. Brzozowskiej. Współpracował z takimi reżyserami jak: Andrzej Wajda (“Ziemia obiecana” , “Pan Tadeusz”), Kazimierz Kutz (“Nikt nie woła”, “Sól ziemi czarnej”, “Perła w koronie”, “Śmierć jak kromka chleba”), Stanisław Różewicz (“Westerplatte”, “Samotność we dwoje”), Wojciech Has (“Lalka”), Tadeusz Konwicki (“Salto”), Marek Piwowski (“Rejs”) Krzysztof Kieślowski (“Przypadek”), Roman Polański (“Dziewiąte Wrota”, “Pianista”). Album z muzyką do filmu “Pan Tadeusz” został uhonorowany “Platynową Płytą” za 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Począwszy od “Struktury kryształu” Wojciech Kilar jest autorem muzyki do niemal wszystkich filmów Krzysztofa Zanussiego.
W 1992 roku Wojciech Kilar trafił do Hollywood.
Wtedy to Francis Ford Coppola zaproponował mu napisanie muzyki do filmu “Dracula”.
Ścieżka ta odniosła wielki sukces, a kompozytor otrzymał za nią Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów “ASCAP Award 1992” w Los Angeles oraz nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco.
W 1995 pisze muzykę do filmu Romana Polańskiego “Śmierć i Dziewczyna”, z Sigourney Weaver w roli głównej; a rok później komponuje do filmu “Portret Damy” w reżyserii Jane Campion.
W 1999 roku, po raz kolejny współpracuje z Romanem Polańskim. Tym razem tworzy muzykę do horroru “Dziewiąte Wrota”. Poza tym jego muzykę można usłyszeć w takich filmach jak: “Truman Show” (fragment z “Życie za życie”) oraz “Miasto Aniołów”.
Wojciech Kilar zmarł 29 grudnia 2013 r. w Katowicach.
Metryczka
Wytworzono: | 05.10.2015 |
---|---|
Wytworzono przez: | Radosław Nowosielecki |
Opublikowano: | 20.10.2016, 15:42 |
Opublikowano przez: | Radosław Nowosielecki |
Podmiot udostępniający: | Województwo opolskie |
Liczba odwiedzin: | 196 |
Rejestr zmian
-
Wojciech Kilar
- Utworzono:
- 20.10.2016, 15:42
- Utworzono przez:
- Radosław Nowosielecki
W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Aldonie Stahlberger, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 44 45 519.