Sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
Do wyłącznej właściwości Sejmiku należy:
- podejmowanie uchwał o przeprowadzeniu referendum wojewódzkiego,
 - stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
- Statutu Województwa,
 - zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
 - zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
 
 - uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich,
 - uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
 - podejmowanie uchwał w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
 - odejmowanie uchwał w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu województwa, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
 - uchwalanie budżetu województwa,
 - określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu województwa,
 - rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa, sprawozdań finansowych województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
 - podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia Zarządowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu województwa,
 - uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych,
 - podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego,
 - uchwalanie „Priorytetów współpracy zagranicznej województwa”,
 - podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych i innych form współpracy regionalnej,
 - ustalenie liczby wiceprzewodniczących Sejmiku,
 - wybór i odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Sejmiku,
 - wybór i odwołanie Zarządu oraz ustalenie wynagrodzenia marszałka,
 - rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Województwa, w szczególności finansowania i realizacji programów wojewódzkich.
 - powoływanie i odwoływanie, na wniosek Marszałka, Skarbnika Województwa, który jest głównym księgowym budżetu województwa,
 - podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich,
 - podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
- zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Sejmiku,
 - emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
 - zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
 - ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd,
 - tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
 - tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
 
 - podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
 - uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów samorządu województwa,
 - ustanawianie herbu, flagi i sztandaru oraz odznak honorowych województwa,
 - podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i Statutem województwa do kompetencji Sejmiku.
 
Metryczka
| Wytworzono: | 12.09.2016 | 
|---|---|
| Wytworzono przez: | Iwona Marek | 
| Opublikowano: | 12.09.2016, 10:11 | 
| Opublikowano przez: | Iwona Marek | 
| Zmodyfikowano: | 05.10.2016, 14:22 | 
| Zmodyfikowano przez: | Iwona Marek | 
| Podmiot udostępniający: | Województwo Opolskie | 
| Liczba odwiedzin: | 1534 | 
Rejestr zmian
- 
                
Informacje ogólne
- Uaktualniono:
 - 05.10.2016, 14:22
 - Uaktualniono przez:
 - Iwona Marek
 
 - 
                
Informacje ogólne
- Utworzono:
 - 12.09.2016, 10:11
 - Utworzono przez:
 - Iwona Marek
 
 
W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Marta Chałupka-Woźniak, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 54 16 444.